I'm a citizen insane

Jag har gjort illa knät. Det betyder att det är synd om mig. Och just när jag knappt kan gå för egen maskin, ännu mindre köra bil, så ska man börja på någon kurs på arbetsförmedlingen. Det är ju bara att hoppas att jag inte behöver sitta för länge..

Funderade på det här i torsdags när jag var och handlade. Ska man lägga "Nästa Kund"-pinnen efter sina varor när man har lagt upp dom eller är det nästa person i kön som ska lägga dit pinnen? Jag blev helstörd och tänkte på det där rätt mycket. Om man har.. säg.. 200 varor och storhandlar. Då tycker jag nog att det är bra stil att "avsluta" och tydligt markera att "Nu är jag klar här". Men om man bara står där med en snusdosa på bandet och tydligt markerar för kassörskan att, "Ja, det är den enda jag ska köpa och ja det är bra så!" så får faktiskt nästa person i kön ta och slänga upp den där jävla pinnen. (Ah!). Att det inte finns en regelbok att följa i vårat samhället. Det här landet vi älskar, och det är Sverige! (citat, Björn Bo**)

Igår såg jag "Danslärarens Återkomst" på dvd. Boken av Henning Mankell är bättre. Och en film som är 2 timmar och 49 minuter lång och inte är suverän är ju sådär faktiskt.

Kommentarer
Postat av: Oskar konsumentinformerar:

Hej Magnus! Tack för din fråga. Som representant för den folkgrupp som under en längre har drivit eget hushåll, och därförledes "storhandlat" (en populär formulering för när man köper ett flertal varor, ofta matlagningsrelatarde sådana, samtidigt) på regelbunden basis under en längre period, kan jag besvara din fråga angående the rubber devider-stick. Ja, det får anses som något av kutym att, i en utlevnad av respekt för sina medmänniskor, lägga dit pinnen när man är klar. Om stämningen är särdeles god i kön händer det till och med att personen bakom blir så till den grad nöjd att hon/han säger "tack". I ett mer formellt, eller "artigt" för att använda lekmannatermer, land, som exempelvis England, är detta tackande faktiskt något av praxis. Kom dock ihåg att Sverige inte ligger i England. Sverige ligger utanför England. Sverige ligger i Sverige. Kom även ihåg att det kan uppstå situationer där pinnen inte alls behövs. Ponera till exempel att du bara köper en Snickers (Mars går också bra, i fall man inte giller jordnötter) samt en tidning, kanske Aftonbladet (ett exempel som är lätt att relatera till då Aftonbladet är Sveriges största dagstidning, men det går lika bra med Svenska Dagbladet eller Uppsalas lokaltidning Upsala Nya Tidning, som ofta förkortas UNT). När du ska handla så få varor så gör det ingen större skillnad rent tidsmässigt för din kökamrat om du lägger dit pinnen eller inte, och om du då låter pinnen ligga kvar på sin lilla hylla nära varubandet behöver inte expediten lyfta bort den sedan. Så som du ser är varupinnarna ett komplext ämne. Det är ingen exakt vetenskap. Det finns inga rätt eller fel. Men så länge du använder ditt sunda förnuft och har en öppen kommunikation med dina medmänniskor så klarar du dig ur de flesta tänkbara situationer. Lycka till! MVH Oskar Klingborn

Postat av: Adolf Hitler

Jag vill göra ett tillägg till min kollegas eminenta kutymbeskrivning. När man bara handlar snus så kan man hålla dosan i handen på bandet. På så vis signalerar man tydligt, utan några fåniga pinnar, att "det här tänker jag handla, det som ligger framför min hand tillhör en kund, det bakom en annan". Ibland kan dock ett sådant beteende få till sin följd att man anklagas för snatteri, men det är bara roligt.

2006-01-16 @ 19:43:21
URL: http://atthandlazyklonb.blogg.se
Postat av: Adolf Hitler

Jag vill göra ett tillägg till min kollegas eminenta kutymbeskrivning. När man bara handlar snus så kan man hålla dosan i handen på bandet. På så vis signalerar man tydligt, utan några fåniga pinnar, att "det här tänker jag handla, det som ligger framför min hand tillhör en kund, det bakom en annan". Ibland kan dock ett sådant beteende få till sin följd att man anklagas för snatteri, men det är bara roligt.

2006-01-16 @ 19:43:21
URL: http://atthandlagazyklonb.blogg.se
Postat av: Adolf Hitler

Jag vill göra ett tillägg till min kollegas eminenta kutymbeskrivning. När man bara handlar snus så kan man hålla dosan i handen på bandet. På så vis signalerar man tydligt, utan några fåniga pinnar, att "det här tänker jag handla, det som ligger framför min hand tillhör en kund, det bakom en annan". Ibland kan dock ett sådant beteende få till sin följd att man anklagas för snatteri, men det är bara roligt.

2006-01-16 @ 19:43:24
URL: http://atthandlazyklonb.blogg.se
Postat av: Adolfhitler

Jag vill göra ett tillägg till min kollegas eminenta kutymbeskrivning. När man bara handlar snus så kan man hålla dosan i handen på bandet. På så vis signalerar man tydligt, utan några fåniga pinnar, att "det här tänker jag handla, det som ligger framför min hand tillhör en kund, det bakom en annan". Ibland kan dock ett sådant beteende få till sin följd att man anklagas för snatteri, men det är bara roligt.

2006-01-16 @ 19:44:14
URL: http://atthandlagazyklonb.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback