Om det mörka livet, svärtan, och den stora musiken i mitt hjärta.

Min käre vän Oskar har utmanat, eller ja, tvingat, mig att göra en lista över de 20 album i musikhistorien som på något sätt betytt mest för mig. Det behöver inte vara något man lyssnar på - eller ens tycker är bra nuförtiden. Men 20 album som på något sätt påverkat mig.
Piece of cake? En dag som denna skulle jag kunna dra upp varenda mörk och själsdjup skiva som jag någonsin lyssnat på. Men jag tänker inte låta mig dras ned i skiten och besvikelsen. Istället så kommer min lista här, oavsett hur jävla usla Leksands IF behagar vara. Here goes; tjugo album som på något sätt betytt mycket för mig, eller fortfarande gör det. Jag kostar även på mig en kommentar till varje album, och kom ihåg, ingen inbördes ordning på skivorna!

Manic Street Preachers - Everything Must Go.
Knappast Manics bästa skiva, men jag lånade den på biblioteket i Leksand många gånger och lyssnade på den enormt många gånger. En skiva som påverkade mig.

Suede - Sci-Fi Lullabies. 
Tack Leksands Bibliotek. Knappast heller någon skiva som slog sådär enormt hårt i världen, med tanke på att det är en B-sidesamling, men det var min väg in i Suede-eran vilken höll i sig ett tag. Musik som inspirerade mig.

Radiohead - Pablo Honey.
Jag hade kunnat ta med nästan alla skivor med Radiohead. Men det var den här som på allvar fick igång mig på Radiohead, och trots skivans enkelhet fick jag en inkörsport till ett av världens kanske bästa band. Tack.

Kent - Hagnesta Hill.
En skiva som väcker minnen, både bra och dåliga till liv. Jag har svårt att lyssna på den idag utan att känna saker. Den enda låten jag orkar spela utan att tvingas köra igenom hela skivan i ett sträck är Musik Non Stop. Jag vet inte vad det säger. Kanske är den bäst. Kanske är den.. ytligast.

bob hund - Omslag: Martin Kann. En skiva som fick mig att upptäcka en musikalisk sida av mig själv, eller snarare fick mig att upptäcka att garage och punk kan vara bra. Skruvat, vasst och underbart. En skiva som fortfarande betyder mycket.

Queens of The Stone Age - Songs for The Deaf. En av mina absoluta favoritskivor genom tiderna. Kanske världens starkaste hårdrocksplatta rakt igenom. En skiva utan svagheter, med många stunder av musikalisk briljans. Kanske bland det bästa som någonsin gjorts inom stonermetal/hårdrocks-genren.

Kanye West - Late Registration. Den enda renodlade hiphop-skivan som jag har köpt, och en skiva som betydde mycket för mig i övergången från gymnasie till någorlunda vuxen.

SlipKnot - Vol. 3. The Subliminal Verses. Jag köpte den på Stockholm Centralstation samma dag som den släpptes, en fredag. Jag hade permission den helgen från Livgardet i Kungsängen och ville ha en ny skiva att lyssna på i bussen mot Dalarna. SlipKnot hade jag hört tidigare och den här skivan blev en ångestdämpare i sin kombination av dödsmetall och smekande ballader. En märklig resa, men en ovärderlig upplevelse.

Björn J:son Lindh - Atlantis / Bilder från en ö. Den enda skivan på den här listan som jag aldrig hört som CD, utan endast som LP, och jag tror det är där den gör sig bäst. Kanske en av de skivor som på allvar väckte mitt musikintresse och därmed alltid kommer att ha en plats i mitt hjärta. Harmonier som får mig i harmoni. Vackert.

Travis - The Man Who. En popskiva som gick att diskutera, och att älska. En skiva som fortfarande är lyssningsbar trots att bandet Travis gick ner sig allt djupare i någons sorts Coldplay-ångest efter att... ja, Coldplay blev större än Travis. Why does it always rain on Leksands IF?

Black Eyed Peas - Monkey Business. En skiva som beskriver en kortvarig, men ack så viktig övergångsperiod av mitt liv. Från slöaktigt diversearbetande i kommunens ägo, till någon slags pedagogikstudent med högre ambitioner.

Ed Harcourt - Here Be Monsters. En skiva som väcker en härlig hultsfredsfestival till liv igen.

Incubus - Make Yourself. Det kan tyckas märkligt, men tack Markus Ljungberg i TE1. Jag lånade den här skivan av Markus i ettan på gymnasiet, och den kom att betyda enormt mycket för mig. Ett musikaliskt mishmash av rocktoner, jazz, metal och klassisk rock. Men ack, vilken ångestdämpare och stöttepelare. Kanske, något oväntat, en av de skivor som påverkat mest.

The Mars Volta - De-loused in The Comatorium. Jag ska erkänna en sak. Jag hatade Mars Volta första gången jag hörde skiten. Jag tycket det skeva oljudet var näst intill kvävande dåligt.  Dessutom var det en person vars musiksmak jag tidigare sett upp till, som introducerade bandet som: "någonting som kommer att förändra ditt liv". Det gjorde det inte. Inte i början. Det tog mig kanske.. säg.. tio lyssningar innan jag fastnade för en låt, som i sin svåråtkomlighet ändå var lyssningsbar och någorlunda direkt (och under 12 minuter lång). Inertiatic ESP blev inkörsporten till en ny sida av mig, och en acceptans till en ny sorts musik som jag överraskande nog började ta till mig. Eftersom det här är den överlägset längsta kommentaren, kan man lätt luras att tro att den här skivan betytt mest. Så är det inte. Det är bara Den Största Personliga Överraskningen.

The Shins - Oh, inverted world. Det här bandet kommer att förändra ditt liv, säger Natalie Portman i filmen Garden State. Word.

Supergrass - In it for the money. Den största personliga pop-extasen jag uppnådde när jag ansåg Radiohead för svårlyssnade. Och den var värd det.

Toto - Past to Present (1977-1990). En skiva som jag lyssnade väldigt mycket på när jag var runt 9-10 år. På något sätt vill jag gärna tacka Jeff Porcaro för min karriär som trummis, och Toto som en introduktion till cheesy rock.

Magnus Uggla - 100% Uggla. Var mycket länge en jättestor favoritskiva hos mig i mitten på nittiotalet.

The Ark - We Are The Ark. Glamrock när den var som bäst. En skiva som verklighen fick mig att älska musik, enkelt, rakt och bra sång. Runt år 2000 betydde den massor.

KISS - Psycho Circus. Det är intressant att man upptäcker ett band genom deras kanske sämsta skivsläpp, men så är det ju, ibland. När den kom tyckte jag att den var fantastiskt. Det tycker jag absolut inte längre. Men ändå. Ärligt. Ja.


Det tog ett tag, ska jag säga. En timma och 10 minuter tror jag bestämt.
Kanske det l ä n g s t a inlägg jag skrivit.
Peace.
/M

Kommentarer
Postat av: J.D. Bradfield

Bra jobbat. Då jag på ett ungefär kom på de tjugo första albumen jag kom på så gjorde några hårresande missar. Och så har jag lite dåligt samvete över att jag inte tog med "Know Your Enemy".

Postat av: annis

ärligt, tjugu album är ju megalomaniac-mycket. man missar säkert hälften, och fyller ut med någon tillfällig skit istället. men jag ska också göra't.

2009-03-23 @ 13:50:48
URL: http://beringerhill.blogspot.com
Postat av: Fär pläj

Skulle du läsa Rocky skulle du förstå och uppskatta referensen. Och inte uppfatta den som något kymigt.

2009-03-24 @ 08:07:52
URL: http://tug.blogg.se/
Postat av: annskilainen

just tusan, men pörl jäm har jag ju hört. jag glömde bort att det är han som sjunger där med. ja, då är han rakt igenom bra. en bra grabb, helt enkelt. sen en liten parentes; minns du när vi var små och började spela the sims, då lyssnade vi alltid på the man who på din CD-spelare! associerade bara den skivan till de där pausade episoderna i the sims där man skulle bygga ut huset och byta ut möbler och tapeter, där ett tag.

2009-03-24 @ 16:33:33
URL: http://beringerhill.blogspot.com
Postat av: anno 1887

du! när ska du åka hem för pösken? jag kommer åka med oscar från stockholm ons 8/4 kl 19:44, ifall du också kommer åka från ume den dagen och ska ta tåg från arlanda. kram

2009-03-25 @ 09:26:34
URL: http://beringerhill.blogspot.com
Postat av: Jonna

trist med hockeyn. känner jag behöver en mange-update vad som hänt sen sist med allt annat också. kram.

2009-03-25 @ 10:02:22
URL: http://fartfylld.blogspot.com
Postat av: elly

jag säger som söstra di: man kommer ju inte på tjugo skivor utan fyller ut med skit. det gjorde jag. musik betyder inte så mycket för mig.

2009-03-26 @ 10:49:55
URL: http://helhet.blogg.se/
Postat av: elly

tack för omdömet. (?)

2009-03-26 @ 23:17:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback