Om juridikens exakthet

Jag är ingen jurist. Just därför kan jag skriva det här inlägget. Däremot har bekanta som är eller håller på att utbilda sig till jurister, och de får gärna upplysa om mig om varför något som kan te sig så exakt blir så väldigt tvetydigt när saker och ting ställs på sin spets?

Naturligtvis talar jag om IF Björklöven. Till och med ni läsare som inte är hockeyintresserade har säkert inte missat att IF Björklöven för ca en månad sedan begärde sig själva i konkurs. Allt väl, så långt. Eller ja, allt var ju verkligen inte väl, ni förstår. Saken var den att Björklöven på ren sportslig basis hade spelat till sig en plats i hockeyallsvenskan till säsongen 2010/2011, men vid en eventuell konkurs så tvingas föreningen börja om i länets lägsta hockeyserie, Division 3 enligt mina vetskaper. I samma veva lyckades IF Sundsvall hockey inte behålla sin sportsliga status som allsvenskt ishockeylag, MEN, de var närmast att göra det av de lag som kvalspelade, vilket innebar att de i samma veva som Björklöven begärde sig i konkurs också erbjöds att återfå sin allsvenska plats, till många Sundsvallsbor stora glädje. Naturligtvis. Nu, till mina frågor.
Enligt lagen kan man inte själv överklaga att man sätter sig själv i konkurs, vilket Björklöven har gjort. Men nu har man överklagat. Många jurister har uttalat sig i tidningar och sagt att, "Det går inte att överklaga". Okej?
Svenska Ishockeyförbundet väntade tills det att konkursbegäran vunnit "laga kraft" som man uttryckte det, innan man meddelade Sundsvall att dom kunde betrakta sig som ett allsvenskt lag på Björklövens bekostnad. Detta skedde efter ca 14 dagar, och Sundsvall är i dagsläget ett allsvenskt lag. Men, nu hänger jag inte med längre.
Vad händer nu? Jo, Björklöven har överklagat beslutet om konkurs (som man alltså fattade själva, för en månad sedan) till Hovrätten i Umeå. Låt oss nu ponera, att hovrätten kommer fram till att Björklövens betalningsplan är sund och att man anses ha möjligheter att bedriva sin verksamhet... vad händer då med Sundsvall?
SweHockey (Förbundet) har intagit en naturlig försiktig ställning. Man inväntar juristernas beslut.
Men det finns uppenbarligen jurister och jurister. För Sundsvalls Hockeys sportchef har också pratat med "ledande jurister på området". Dom har förklarat för honom att det inte finns någon möjlighet att överklaga, och att Sundsvall, som erbjudits platsen åter i Allsvenskan kan betrakta sig som Allsvenskt, och även om Björklöven överlever så måste de ändå börja om längre ned i seriesystemet.
Jag hänger inte med. Hjälp mig, någon. Vad gäller?
Min fullt okvalificerade gissning är att, om nu Björklöven faktiskt har sitt på det torra med skuldsanering och framtida finansiering så får man behålla sin plats i Allsvenskan. Sundsvall, som ju på fullt riktiga grunder erbjudits att behålla sin plats i Allsvenskan... får nog också göra det. Ska vi säga 15 lag i Hockeyallsvenskan i hösten? För annars skulle det nog bli ett jävla liv.
/M

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback